zaparkowane-737-max

Zapowiadany powrót Boeing 737 Max w powietrze

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) 18 listopada ogłosiła, że zezwala na powrót Boeing 737 Max 8 / Max 9 po długim procesie ponownej certyfikacji z powodu dwóch wypadków 737 Max 8 w 2018 i 2019 roku. 

737 Max jest uziemiony na całym świecie od marca 2019 r. Od tego czasu FAA i Boeing pracują nad tym, aby samolot znów był bezpieczny i walczą o powrót 737 Max.

Ponowna certyfikacja samolotu

W ramach procesu ponownej certyfikacji Boeing zmodernizował system Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) samolotu. Uważano go za przyczynę wypadków – w celu dodania „trzech dodatkowych warstw ochrony” i zaktualizował sterowanie lotem oprogramowanie.

FAA oświadczyła w komunikacie wydanym 18 listopada, że jego ogłoszenie nie pozwala na natychmiastowy powrót 737 Max do użytku komercyjnego. Administracja wymaga nowego szkolenia w zakresie systemu MCAS. Również ulepszonego cyfrowego systemu kontroli lotu (EDFCS), systemu kontroli lotu Max, dźwigni zmiany położenia klap i nie tylko. FAA opublikowała również Dyrektywę Zdatności do Lotu (AD). Wskazuje ona zmiany konstrukcyjne, które należy wprowadzić w samolocie przed jego powrotem do służby.

AD wymaga rewizji ograniczeń certyfikatów i procedur operacyjnych instrukcji użytkowania samolotu (AFM). Ma zapewnić procedury wyważenia statecznika poziomego dla niekontrolowanej pracy w określonych warunkach. Dodatkowo AD wymaga zainstalowania nowego oprogramowania do sterowania lotem, zmiany istniejącej AFM w celu uwzględnienia nowych i poprawionych procedur pilotów. Ponadto zainstalowania nowego oprogramowania systemu wyświetlania Max, zmiany instalacji prowadzenia przewodów trymowania stabilizatora poziomego, uzupełnienia systemu czujnika kąta natarcia. A na sam koniec wykonanie lotu w stanie gotowości operacyjnej.

„Dyrektywa FAA to ważny kamień milowy” – powiedział Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes. „Będziemy nadal współpracować z organami regulacyjnymi na całym świecie i naszymi klientami, aby przywrócić samolot do użytku na całym świecie”.

Kiedy powrót 737 Max?

737 Max obsługiwane przez linie lotnicze podlegające jurysdykcji FAA nie będą mogły powrócić w przestworza od razu. Najpierw linie lotnicze muszą dokonać aktualizacji oprogramowania i przeprowadzić szkolenia pilotów, co może zająć około 30 dni. FAA oświadczyła, że zachowa uprawnienia do wydawania świadectw zdatności do lotu dla samolotów 737 Max. Mowa tutaj o zbudowanych samolotach od czasu uziemienia tego modelu 20 miesięcy temu. FAA planuje przeprowadzanie osobistych, indywidualnych inspekcji, których ukończenie może zająć ponad rok.

American Airlines podały, że planują wprowadzić jeden codzienny lot 737 Max ponownie do swojego rozkładu. 737 Max wzbije się w powietrze od 29 grudnia na trasie Miami – Nowy Jork. Ogłoszenie czekało na ponowną certyfikację samolotu w USA. Natomiast Southwest Airlines (mające największą flotę Max 8 w USA) stwierdziły, że nie zaczną używać ich do drugiego kwartału 2021 r. Linia lotnicza planuje poświęcić niezbędny czas na spełnienie wymagań FAA.

FAA zakończyła loty recertyfikacyjne na Maxie 1 lipca. Samolot pilotował administrator FAA Steve Dickson. Odbyło się to 30 września w ramach zobowiązania do zapewnienia bezpieczeństwa samolotu. Dickson upierał się, że musi być „zadowolony, że bez namysłu wsadzę własną rodzinę do samolotu”. Inne globalne organy regulacyjne zbliżają się do ostatecznych decyzji dotyczących powrotu Maxa do latania.

Transport Canada był pierwszym zagranicznym organem regulacyjnym lotnictwa, który zakończył recertyfikacyjne loty testowe na Maxie. Miały one miejsce pod koniec sierpnia. Transport Canada współpracuje z organami regulacyjnymi lotnictwa w Europie i Brazylii, a także z FAA. Chcą wspólnie ustalić wymagania dotyczące bezpiecznego powrotu samolotu do eksploatacji. „Eksperci ds. Bezpieczeństwa Transport Canada kontynuują swój niezależny proces walidacji. Będą ustalać, czy zatwierdzić proponowane zmiany w samolocie”. Powiedział minister transportu Marc Garneau w oświadczeniu z 18 listopada, po ogłoszeniu przez FAA.

„Spodziewamy się, że ten proces dobiegnie końca bardzo szybko. Jednak będą różnice między tym, co dziś zatwierdziła FAA, a tym, czego Kanada będzie wymagać od swoich operatorów. Różnice te będą obejmować dodatkowe procedury w kabinie załogi i przed lotem, a także różnice w szkoleniu. ”Eksploatacja Boeinga 737 Max w kanadyjskiej przestrzeni powietrznej pozostanie ograniczona. “Dopóki departament nie będzie w pełni przekonany, że wszystkie jego obawy dotyczące bezpieczeństwa zostały rozwiązane”.

Boeing będzie bardziej skupiał się na bezpieczeństwie

Zmiany wprowadzone w samolocie i nowych wymagań dotyczących szkolenia pilotów to nie wszystko. Boeing podejmuje dalsze kroki w celu „wzmocnienia nacisku na jakość bezpieczeństwa”. W szczególności z zespołem inżynierów i procesami projektowymi.

„Nigdy nie zapomnimy osób zmarłych w wyniku dwóch katastrof, które doprowadziły do decyzji o zawieszeniu działalności”- powiedział David Calhoun, dyrektor generalny Boeing Company. „Te wydarzenia i lekcje, których się nauczyliśmy, przekształciły naszą firmę. Skupiły naszą uwagę na naszych podstawowych wartościach, takich jak bezpieczeństwo, jakość i uczciwość”.