Odwołany lot

Odszkodowanie za odwołany lot

Czasami loty są nieoczekiwanie odwoływane, a pasażerowie zastanawiają się, co robić. Znajomość praw pasażerów linii lotniczych w przypadku gdy nastąpi odwołany lot jest ważna, ponieważ pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych wydatków i zapewni, że linia lotnicza zrobi wszystko tak jak powinna.

TrustPilot-logo

    1. Wprowadź szczegóły lotu

    2. Dane kontaktowe

    Pasazerowie-czekajacy-na-lotnisku

    Jakie mam prawa pasażera podróżującego samolotem, jeśli mój lot zostanie odwołany?

    • Twój bilet może zostać zwrócony lub możesz otrzymać propozycję lotu alternatywnego.
    • Możesz kwalifikować się do odszkodowania za odwołanie lotu, jeśli linia lotnicza poinformowała Cię o odwołaniu mniej niż 14 dni przed odlotem.
    • Linia lotnicza jest zobowiązana do zapewnienia posiłku i napojów, w przypadku gdy lot jest opóźniony o ponad 2 godziny.
    • Ponadto linia lotnicza musi zapewnić Ci zakwaterowanie w hotelu oraz transport z lotniska i na lotnisko, jeśli lot alternatywny będzie następnego dnia.

    Co zrobić, jeśli mój lot został odwołany?

    • Skontaktuj się z obsługą linii lotniczej i poproś o pisemne potwierdzenie odwołania lotu oraz jego przyczyny.
    • Miej przy sobie kartę pokładową i inne dokumenty podróżne.
    • Poproś obsługę linii lotniczej o jedzenie i napoje ( bądź voucher na nie),  jeśli opóźnienie lotu trwa dłużej niż 2 godziny.
    • Zbierz wszystkie vouchery i paragony (gdy płaciłeś za jedzenie ze swojej kieszeni).
    • Zachowaj również wszelkie możliwe dowody anulowania rejsu.
    • Nie podpisuj niczego ani nie akceptuj żadnych ofert na piśmie – przez to możesz nieumyślnie zrzec się prawa do odszkodowania.
    • Jeśli Twój alternatywny lot jest następnego dnia, poproś linię lotniczą o zapewnienie Ci zakwaterowania.
    mezczyzna-dzwoniacy-na-infolinie
    wiadomosc

    Możesz otrzymać odszkodowanie, za odwołany lot jeśli:

    • Linia lotnicza poinformowała Cię o odwołaniu lotu mniej niż 14 dni przed odlotem (po więcej szczegółów sprawdź tabelę poniżej)
    • Twoja rezerwacja lotu jest potwierdzona np. E-ticketem.
    • Jeśli otrzymałeś alternatywny lot i dotarłeś do miejsca docelowego znacznie później niż planowano pierwotny lot (zazwyczaj to minimum 2 godziny), bądź zrezygnowałeś z podróży.
    • Wyleciałeś z UE lub przyleciałeś na lotnisko w UE (jeśli linia lotnicza jest przewoźnikiem z siedzibą w UE).
    • Odprawiłeś się na lot punktualnie (zwykle nie mniej niż 45 minut przed lotem) – w przypadku odwołanych rejsów ad hoc na lotnisku.
    • Twój lot był mniej niż 3 lata temu, ponieważ w wielu krajach obowiązuje limit czasowy, po którym roszczenie się przedawnia (w Polsce jest to tylko 1 rok). Wysłanie reklamacji do linii lotniczej nie przerywa biegu przedawnienia.
    • Za odwołanie odpowiada linia lotnicza (okoliczności anulowania były pod kontrolą linii lotniczej jak np. strajk załogi).
    • Nie ma znaczenia, czy linia lotnicza dostarczyła Ci vouchery na posiłek bądź zapewniła nocleg w hotel

    W jakiej wysokości odszkodowanie za odwołany lot może mi przysługiwać?

    Zgodnie z rozporządzeniem UE (EC) nr 261/2004 możesz otrzymać odszkodowanie za odwołany lot jeśli poinformowano Cię o odwołaniu mniej niż 14 dni przed wylotem. Wysokość odszkodowania zależy od odległości lotu, długości opóźnienia oraz tego, czy Twój lot jest na terenie UE, czy nie. Istotną kwestia to także czas, w jakim pasażer dotarł do miejsca docelowego po przebukowaniu na lot zastępczy. 

    Więcej informacji w tabeli poniżej:

    blank
    Poniżej 2 godzin 2 - 3 godziny 3 - 4 godziny Ponad 4 godziny Nigdy nie dotarł Dystans lotu
    €0€125€250€250€2501500 km lub mniej
    €0€200€400€400€400Loty wewnętrzne UE na odległość ponad 1500 km
    €0€200€400€400€400Loty poza terytorium UE 1500-3500 km
    €0€0€300€600€600Loty inne niż wewnętrzne powyżej 3500 km

    Odszkodowanie za odwołany lot może zostać przez linie niewypłacone, jeśli zaoferują alternatywny lot i są spełnione są następujące kryteria:

    Powiadomienie o odwołanym locie Wymagania dotyczące zmiany trasy
    14 dniBrak
    7 – 13 dniOdlot alternatywnego lotu nie jest wcześniejszy niż 2 godziny i przylatuje mniej niż 4 godziny później niż pierwotny lot.
    Mniej niż 7 dni Odlot alternatywnego lotu następuje nie wcześniej niż 1 godzinę i przylatuje mniej niż 2 godziny później niż pierwotny lot.

    Sprawdź opinie naszych klientów

    Zweryfikowana
    Polecam SkyDelay! Przez kilka miesięcy próbowałam uzyskać odszkodowanie na własną rękę za opóźniony lot międzynarodowy (Polska-Australia) od przewoźnika - niestety bezskutecznie. Linia lotniczna wielokrotnie odrzuciła reklamację twierdząc, że opóźnienie wynikło ze złej pogody, a następnie nie była skora zaplacić nawet po wyroku sądowym. Firma SkyDelay (z pomocą komornika) wywalczyła dla mnie spore odszkodowanie (równowartość biletu do AUS w jedną stronę), czego sama nie byłabym w stanie osiągnąć. Był to długi proces, na co sama nie miałabym czasu, ale firma SkyDelay zajęła się wszystkim bardzo profesjonalnie i nie musiałam nawet kiwnąć palcem 🙂 Jeżeli kiedykolwiek będę chciała dostać odszkodowanie za opoźniony lub odwołany lot to na pewno ponownie skorzystam z usług SkyDelay.
    Gabriela
    Gabriela
    2020-10-14
    Zweryfikowana
    Jak dla mnie perfekcja pod każdym względem. Poleciłem już Firmę znajomym, którzy lecieli feralnym lotem. Podjęli się sprawy Bułgaria Air, która inni odrzucili. Stały kontakt, rzetelna informacja i efekt 600 euro.
    Jacek Bialas
    Jacek Bialas
    2020-09-01
    Zweryfikowana
    Gorąco polecam SkyDelay. Fachowa pomoc, kompetentni specjaliści - właściwi ludzie na właściwym miejscu. Wszystko przebiegło wzorowo, uzyskałam możliwie najwyższe odszkodowanie. W razie problemów z przesuniętym lub anulowanym lotem - na pewno wrócę. Dziękuję!
    Dominika
    Dominika
    2020-05-08
    Zweryfikowana
    Profesjonalna, sprawna pomoc! Polecam
    Klaudia
    Klaudia
    2020-05-05
    Zweryfikowana
    Korzystam, potrafią uzyskać odszkodowanie nawet w przypadkach beznadziejnych. Polecam!
    Marcin
    Marcin
    2020-05-04
    Zweryfikowana
    Bardzo duża pomoc i doskonała współpraca. Sprawa wygrana!!
    Marlena
    Marlena
    2020-05-04
    Zweryfikowana
    Od razu po przedstawieniu mojej sytuacji z opóźnionym lotem o ładnych kilka godzin, zostałem poinformowany o możliwości ubiegania się o odszkodowanie od linii lotniczej, wysokości tej kwoty i czasie uzyskania pieniędzy . Dzięki współpracy dostałem przelew w niecały miesiąc-400€. Pełen profesjonalizm, polecam SkyDelay każdemu kto uważa, ze ciężko wygrać z tak dużymi firmami jakimi są linie lotnicze.
    Marcin Smolarek
    Marcin Smolarek
    2020-05-02
    Zweryfikowana
    Profesjonalnie i szybko załatwiona sprawa, polecam!
    Robert
    Robert
    2020-05-02
    Zweryfikowana
    Zadziwiająco pozytywne doświadczenie z firmą. Prawnicy absolutnie biegli w temacie norm prawnych regulujących materię należnych "odszkodowań lotniczych"; uczciwe, jasne zasady zlecenia windykacyjnego. Prowizja w niewygórowanej wysokości, do tego należna wyłącznie w przypadku skutecznego wyegzekwowania należności, brawo 🙂
    Paweł
    Paweł
    2020-04-27
    Zweryfikowana
    Profesjonalne podejście do każdej sprawy . Polecam
    Krzysztof
    Krzysztof
    2020-04-27