Prawa pasażerów lotniczych

Prawa pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej

Wielu pasażerów linii lotniczych nie wie, że ich prawa są chronione na mocy praw pasażerów linii lotniczych UE określonych w rozporządzeniu (EC) nr 261/2004. Ci, którzy wiedzą, że są chronieni, nadal bywają kwestionowani, bądź nie znają wszystkich szczegółów rozporządzenia. 

Co to jest rozporządzenie EC 261?

Rozporządzenie (EC) nr 261/2004 jest prawem UE mającym na celu ochronę praw pasażerów linii lotniczych. Zgodnie z tym prawem linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność, gdy loty zostaną zakłócone z powodu okoliczności, które były pod ich kontrolą.
smartfon-europa

Rozporządzenie (EC) nr 261/2004 odgrywa ważną rolę w ochronie praw pasażerów linii lotniczych obywateli UE i cudzoziemców, niezależnie od kraju pochodzenia. Prawo to dotyczy wszystkich pasażerów odlatujących z europejskich portów lotniczych. Oprócz tego pasażerowie przybywający na europejskie lotniska z miejsc docelowych na całym świecie mogą być również objęci tym prawem. Pod warunkiem, że przewoźnik jest linią lotniczą z siedzibą w UE.

Odszkodowanie za lot zgodnie z EC 261

Podróżni lotniczy często nie wiedzą, że w wielu przypadkach linie lotnicze są prawnie odpowiedzialne za zakłócenia lotów. Warto poznać swoje prawa pasażerów lotniczych, ponieważ każdy pasażer może otrzymać do 600 euro odszkodowania za lot. Nie ma jednak potrzeby, aby znać wszystkie szczegóły i żargon prawniczy, ponieważ SkyDelay wraz ze swoimi ekspertami prawnymi może pomóc w procesie dochodzenia roszczenia.

Za jakie loty mogę otrzymać odszkodowanie zgodnie z rozporządzeniem EC 261?

Prawie wszystkie loty w Europie kwalifikują się do odszkodowania. W związku z tym obejmują loty nie tylko z państw członkowskich UE, ale także z Islandii, Norwegii, Szwajcarii i odległych regionów, takich jak Gujana Francuska i Martynika, Gwadelupa i Reunion, Saint-Martin, Madera, Azory i Wyspy Kanaryjskie.

Twój lot musi rozpocząć się w UE lub wylądować na lotnisku w UE. Jednak w przypadku lotu z kraju spoza UE – przewoźnik musi być linią lotniczą z siedzibą w UE.

Zakłócone loty poza UE mogą być objęte rozporządzeniem nr 261/2004, jeśli łączą się z lotem objętym tym prawem. Takie loty muszą mieć lot łączony na terenie UE i być dokonany w ramach jednej rezerwacji (mają ten sam numer rezerwacji).

Odszkodowanie za lot a "nadzwyczajne okoliczności"

Zgodnie z rozporządzeniem (EC) nr 261/2004 linie lotnicze nie muszą wypłacać odszkodowania, jeśli przyczyną zakłócenia były nadzwyczajne okoliczności, którymi są zdarzenia poza kontrolą linii lotniczych. Przykładami takich okoliczności są niepokoje polityczne, trudne warunki pogodowe, zagrożenia bezpieczeństwa i tak dalej.

Niemniej jednak linie lotnicze muszą być gotowe, aby zapobiegać opóźnieniom nawet w tych bezzwrotnych przypadkach. Jeśli inne linie lotnicze były przygotowane na nadzwyczajne okoliczności i zdołały zapobiec opóźnieniom, a Twojej nie, nadal powinieneś mieć prawo do odszkodowania.

W 2018 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że strajki personelu linii lotniczych nie są uważane za nadzwyczajną okoliczność, jeśli pracownicy strajkowali bez udziału związku zawodowego. Dlatego pasażerowie, którzy zostali dotknięci strajkami personelu linii lotniczych, mogą dochodzić odszkodowania za zakłócony lot. Nasi prawnicy są na bieżąco z orzeczeniami sądowymi, aby oszacować możliwe wyniki spraw przed skierowaniem ich do sądu.

Jakie mam prawa jako pasażer linii lotniczych?

Prawa pasażerów linii lotniczych obejmują przepisy, które chronią pasażerów linii lotniczych i gwarantują odszkodowanie w przypadku opóźnienia lotu, odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład. Prawa pasażerów lotniczych w UE są określone w rozporządzeniu (EC) nr 261/2004. Zgodnie z tym prawem pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wielu sytuacjach.

blank

Jednak pomimo podstawy prawnej wiele osób nie zna prawa lub nie wie, że prawo to ma chronić ich prawa. W rzeczywistości prawie 85% pasażerów linii lotniczych w UE nie zna swoich praw pasażerów. Oprócz praw poszczególnych krajów istnieją również przepisy regionalne, takie jak rozporządzenie (EC) nr 261/2004, różne przepisy Stanów Zjednoczonych oraz Konwencja montrealska, która chroni prawa pasażerów podróżujących samolotem na całym świecie.

Prawa pasażerów linii lotniczych na mocy EC 261 / 2004

Oprócz rekompensaty pieniężnej linie lotnicze są zobowiązane do opieki nad swoimi pasażerami na mocy rozporządzenia (EC) nr 261/2004.

Obowiązek informowania o tym, jakie są prawa pasażerów linii lotniczych

Linie lotnicze są zobowiązane do informowania pasażerów linii lotniczych o treści rozporządzenia (EC) nr 261/2004 poprzez umieszczanie informacji o prawach pasażerów przy swoich stanowiskach odprawy w każdym porcie lotniczym, na którym działają.

Zwrot kosztów lub zmiana planu podróży

Jeśli opóźnienie lotu przekracza 5 godzin, masz prawo do pełnego lub częściowego zwrotu kosztów biletu lotniczego oprócz odszkodowania i lotu powrotnego na lotnisko wylotu, jeśli istnieje taka potrzeba.

Prawo do opieki

Niezależnie od przyczyn opóźnienia lotu, zgodnie z rozporządzeniem EC 261/2004, linie lotnicze muszą zapewnić Ci jedzenie i napoje, jeśli musisz czekać na lot dłużej niż 2 godziny, w zależności od odległości lotu. Ponadto przewoźnik musi zapewnić dostęp do Internetu, rozmów telefonicznych i faksu. Jeśli opóźnienie dotyczy nocy, linie lotnicze muszą zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport z lotniska i na lotnisko. Dodatkowa opieka zależy od szczegółów lotu.

Podwyższenie i obniżenie klasy podróży

Jeśli otrzymasz miejsce w wyższej klasie na alternatywny lot, nie musisz dodatkowo płacić. Jeśli jednak alternatywne miejsce na lot oferowane przez linię lotniczą jest niższej klasy, możesz otrzymać zwrot w wysokości 30–75% ceny zapłaconej za bilet.

Okres przedawnienia rekompensaty za opóźniony lot

Zgodnie z rozporządzeniem (EC) nr 261/2004 Twoje prawo do dochodzenia odszkodowania ostatecznie wygaśnie. Limit czasu jest różny w różnych krajach, ponieważ podlega lokalnemu prawu.

Kraj, w którym składasz wniosek, nie jest określany przez Twoje obywatelstwo, ale zależy od tego, gdzie znajduje się siedziba linii lotniczej lub jaki sąd jest właściwy w sprawach dotyczących linii lotniczej.

Terminy dochodzenia odszkodowania w poszczególnych krajach są różne.  

W Polsce jest to tylko 1 rok, więc nie odkładaj tego na ostatnią chwilę.

Co to jest konwencja montrealska?

Konwencja montrealska to wielostronny kontrakt, który został ratyfikowany przez ponad 130 krajów na całym świecie. Ma na celu zdefiniowanie odpowiedzialności linii lotniczych w przypadku opóźnienia lotu oraz uszkodzenia lub utraty bagażu. Jednak konwencja ta nie jest tak kompleksowa w kwestii zakłóceń lotów jak rozporządzenie UE (EC) nr 261/2004.

Jakie loty są objęte konwencją montrealską?

Konwencja montrealska ma zastosowanie do lotów międzynarodowych między krajami, które ją ratyfikowały. Został podpisany i jest rozpoznawany w ponad 130 krajach na całym świecie.

Konwencja montrealska ma również zastosowanie, jeśli miejsca odlotu i przylotu znajdowały się w jednym kraju członkowskim, ale tylko wtedy, gdy planowane jest międzylądowanie w innym kraju, co sprawia, że ​​lot jest międzynarodowy, a nie krajowy.

prawniczka